Zamek Chęciny i Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie

Zamek Chęciny, Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie

Przygody szpitalne już za nami, więc w końcu mamy chwile by zabrać się za kolejną relację z majówki. Kolejny dzień spędziliśmy zwiedzając zamek w Chęcinach i Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie.

Zamek w Chęcinach jest z przełomu XIII i XIV wieku. Do dziś przetrwały jedynie ruiny zamku, które w latach 2013-2015 zostały zrewitalizowane i udostępnione dla turystów.

Zamek Chęciny

Dla zwiedzających udostępniony jest skarbiec zamkowy, dwie wieże, i wewnętrzna część warowni.

Zamek w Chęcinach swoimi działaniami stara się przyciągnąć turystów. Podczas naszej wizyty można było postrzelać z łuku, sprawdzić jak doi się krowę, usiąść na koniu czy zakupić drobne pamiątki. W stałej ofercie znajduje się zwiedzanie z przewodnikiem, lekcje tematyczne, nocne zwiedzanie czy zaręczyny! Aktualny cennik i ofertę można znaleźć na stronie zamku.

Po porannym zwiedzaniu zamku i godzinie w aucie dotarliśmy do Pacanowa. W całym mieście możemy dostrzec wyglądającego do nas z różnych miejsc Koziołka.

Pacanów

Koziołek to chyba jeden z najbardziej znanych Polskich podróżników.

Do Pacanowa wybraliśmy się ze względu na znajdujące się w nim Europejskie Centrum Bajki. Już gdy pierwszy raz przeczytaliśmy o nim w zestawieniu najlepszych atrakcji dla dzieci w Polsce 2016 przygotowanym przez dzieckowpodrozy.pl wiedzieliśmy, że musimy się tu wybrać!

Wizytę najlepiej zaplanować na kilka dni wcześniej, rezerwując bilety przez internet. W dniu wizyty możliwa jest jedynie rezerwacja telefoniczna. Jednak pomimo licznych prób nie udało nam się dodzwonić, więc pojechaliśmy w ciemno licząc, że uda nam się dostać jeszcze wolne bilety.

Bilety kupić się udało! Choć po komentarzu Pani z kasy, która stwierdziła, że z małym dzieckiem to bez sensu wchodzić, bo i tak nie będzie pamiętać, pozostał niesmak do tej pory. Zdecydowanie się z tym nie zgadzamy. Z dzieckiem w każdym wieku warto zwiedzać i spędzać wspólnie czas!
Wokół budynku znajduje się mini park, z kilkoma tipi, niedużym placem zabaw i alejkami na których spotkamy bajkowych bohaterów.

Europejskie Centrum Bajki, Pacanów

Przed wejściem do budynku spotkamy też naprawdę upartą kozę!

Po Centrum oprowadzają bohaterowie bajek. My mieliśmy szczęście zwiedzać wnętrza Pacanowa w towarzystwie Królewny Śnieżki.

Przejażdżka pociągiem podobała nam się zdecydowanie najbardziej! Wchodzimy do wagonu, siadamy wygodnie i zaczynamy podróż w czasie której za oknami pociągu zobaczymy motywy z różnych bajek.

Po fascynującej przejażdżce pociągiem trafiamy do magicznego świata kwiatów i dźwięków.

Zaraz po opuszczeniu klimatycznej kwiatowej sali, stajemy przed schodami, gdzie czeka na nas kilka bajkowych zagadek, by chwilę później podziwiać bajkowe zbiory.

Europejskie Centrum Bajki, Pacanów

Jest też 5 minut na relaks w czasie oglądania jednego odcinka bajki. U nas Maluchy wybrały Koziołka. Na koniec jeszcze na zwiedzających po drugiej stronie lustra czekają opowieści o bajkach z różnych stron świata zamkniętych w czarodziejskich kulach.

Wychodząc dostaliśmy jeszcze grę planszową z naklejkami do uzupełnienia.

Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie, pomimo drobnych potknięć organizacyjnych przy próbie rezerwacji biletów bardzo nam się podobało. Rewelacyjne dla dzieci, ze sporym potencjałem. Nam dorosłym brakowało jednak trochę więcej historii, bajkowych figurek, maskotek itp.

Polecamy zajrzeć do księgarni i biblioteki, które znajdują się w Centrum. Mają spory wybór ciekawych pozycji, nie tylko o Koziołku ;) W Centrum znajduje się też nieduży sklepik, gdzie możemy zakupić figurki i pluszaki.

Nie wiem czy ktoś słyszał ale jest coś takiego jak odznaka krajoznawcza PTTK ŚLADAMI KOZIOŁKA MATOŁKA.

Odznakę można zdobywać podczas wycieczek indywidualnych lub grupowych. Wycieczki mogą odbywać się w dowolnej bezpiecznej formie turystyki, wzorem Koziołka Matołka, który w swych przygodach podróżował: pieszo; konno; koleją; samochodem; statkiem; balią; samolotem; saniami; jeździł też na: słoniu, strusiu, delfinie i wielorybie.*www.pttk.pl
Podstawą zdobywania odznaki jest odwiedzenie minimum czterech miejsc spośród tych które odwiedził Koziołek Matołek oraz odwiedzenie minimum czterech dowolnych miejsca spośród tych związanych z Koziołkiem Matołkiem. Odwiedzane miejsca powinny znajdować się w minimum trzech miejscowościach.

Miejsca, które Koziołek Matołek odwiedził w Polsce podczas swoich podróży:
1. Gdynia: port
2. Kozia Wólka (szkoła)
3. Kraków: Smocza Jama
4. Nowy Targ
5. Pacanów
6. Rabka
7. Warszawa: ZOO, Stare Miasto, ratusz
8. Zakopane: Wielka Krokiew

Miejsca związane z postacią Koziołka Matołka:
1. Otwock, miasto „narodzin” Koziołka Matołka
2. Zakopane: grób Kornela Makuszyńskiego (współtwórcy postaci Koziołka Matołka) na Cmentarzu Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku; Muzeum Kornela Makuszyńskiego; figurka Koziołka Matołka na cokole pomnika Kornela Makuszyńskiego.
3. Warszawa: grób Mariana Walentynowicza (współtwórcy postaci Koziołka Matołka) na Starych Powązkach
4. Pacanów: Europejskie Centrum Bajki im Koziołka Matołka; 3 pomniki Koziołka
5. Ostrów Wielkopolski: ulica Koziołka Matołka
6. Łosie (wieś w gminie Radzymin): ulica Koziołka Matołka
7. Witnica (powiat gorzowski): kopiec Koziołka Matołka
8. Słupsk: Bar Mleczny „Koziołek Matołek”
9. Zgierz: Żłobek im Koziołka Matołka
10. Markowice (dzielnica Raciborza): Przedszkole nr 17 im Koziołka Matołka.
11. Wyszyny (gmina Budzyń, powiat chodzieski): Przedszkole Samorządowe im. Koziołka Matołka.
12. Pszczew (powiat międzyrzecki): ławeczka Koziołka Matołka.
13. Międzygórze: Ogród Bajek, rzeźba Koziołka Matołka.

Szczegółowe informacje odnośnie odznaki można znaleźć na stronie PTTK..

13 komentarzy:

1. Pociąg wymiata! Prosimy o taki na torach w Gda :D

Ludzi, którzy mówią, że "z takim małym dzieckiem to bez sensu" należy wysyłać na przymusowe oddzielanie ryżu od maku.

Odpowiedzi
    1. Pociąg rewelacja! Nawet podskakiwał po drodze!

Alexowi nieco się krew w żyłach zagotowała jak to usłyszał i skomentował nawet, że jak by uważał że nie warto z dzieckiem spędzać razem czas to by go przed telewizorem zostawiał całą dobę, ale Pani jakoś nie doceniła..

Usuń
  2. Uwielbiam te Wasze wyprawy! A w Pacanowie jeszcze nie byłam ;)

OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam te Wasze wyprawy! A w Pacanowie jeszcze nie byłam ;)

Odpowiedzi
    1. Bardzo nam miło, że Pyzuszkowo lubi do nas zaglądać!

Usuń
  4. Koziołek Matołek to mój prawdziwy idol z czasów dzieciństwa, niektóre jego przygody potrafiłam wyrecytować z pamięci - ale w tej relacji i tak to śmietnik bije wszystko na głowę ;) Pomysłowy !

Odpowiedzi
    1. Nam też ŚMIETNIK bardzo się podobał! Pokazuje, że jeśli podejść kreatywnie do tematu to wszysko można przedstawić w interesujący sposób!

Usuń
  5. Alez tam pięknie :) I jakie ciekawe ujęcia :)

OdpowiedzUsuń
  6. Ooo, Pacanów jest naprawdę blisko mnie i nawet wybrałam się raz czy dwa zobaczyć to centrum, ale że byłam zawsze bez żadnego dziecka, to trochę głupi byłoby wchodzić do środka i oglądałam z zewnątrz. Cieszę się, że zobaczyłam tego posta - namówię siostrę na wycieczkę z dziećmi :)

Odpowiedzi
    1. Polecam Pacanów! Dorosły też może się wybrać.. Choć szczerze powiem, że fajni by było jak by Pacanów przygotował osobną ofertę dla dorosłych zwiedzających ;)

Usuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

OdpowiedzUsuń
  8. W Chęcinach byłem kilkanaście dni temu. Ruiny zamku mnie zachwyciły. Z kolei do Pacanowa zaniosło mnie rok temu. Centrum Bajki zachwyciło nawet mnie, mimo że powoli zbliżam się do 40-tki.

9. bylismy tam dzieci były zachwycone. Mogę to polecic wszystkim rodzicom.